Fitness aletleri nelerdir?

0
18

Spor salonlarında sağlıklı çalışmalar yapabilmek için salondaki fitness aletlerini tanımak spor yapmak kadar önemlidir. Bu fitness aletleri tanımak, spor yapmayı kolaylaştıracağı kadar, sporu daha verimli ve daha eğlenceli hale getirir. Ayrıca kaydolacağımız salonlarda yanlış bir tercih yapmamak için fitness ekipmanlarını tanımak oldukça işimize yarayabilir.

Vücut geliştirme ve fitness salonlarında kullanılan tüm fitness aletleri

Fitness salonlarında yada spor salonlarında kullanılan fitness aletlerini kısaca; serbest ağırlıklar, sehpalar ve makineler olarak üçe ayırabiliriz.

Serbest Ağırlıklar

Hiçbir makineye bağlı olmadan çalışılabilecek ağırlıklara serbest ağırlıklar denir. Serbest ağırlıklar vücut geliştirmenin vazgeçilmez aletleridir. Evde spor yapmak isteyenler için, fazla yer kaplamadıklarından dolayı en kolay temin edilebilecek malzemelerdir.

Halterler (Barlar)

Halterler kısaca, uçlarına ağırlık takılan yaklaşık 1 veya 2 metrelik içi dolu çubuklardır. 9 kg ile 45 kg arası değişmektedirler. Ortalama olarak kısa olanlar 9 kg, uzun olanlar 19 kgdır.

Dumbellar

Dumbellar halterlerin aksine tek elle tutulan ağırlıklardır. Söküp takmalı olabildikleri gibi sabit ağırlıkta da olabilirler. Ortalama uzunluklar 25-40 cm arasıdır. Genellikle 2,5 kiloyla başlar, 5, 7,5, 10, 12,5… diye devam eder.

Ağırlık Plakaları

Halterlere takılan ağırlıklardır. 1 kg ile 50 kg arası değişirler. Genellikle 1, 2,5, 5, 7,5, 10, 15 ve 20 kglık ağırlık plakaları kullanılır. Diğer tüm ağırlıklarda da olduğu gibi birimleri lbs de olabilir kg da. 10 lbs, 4,5 kg ağırlığındadır.

Z Barlar (Ez Barlar)

Z barlar da tıpkı halterler gibi ucuna ağırlık takılan içi dolu çubuklardır. Boyu halterlere göre daha kısadır ve ortalarında ‘W’ veya ‘M’ harfini andıran zikzaklar bulundurur. Bilekleri daha az gerdiği için düz haltere göre tercih sebebi olabilir.

Sehpalar (Bench)

Sehpalar, salonlarda en çok rastlanan ekipmanlardır. Düz, aşağı veya yukarı eğimli olabilirler. Bazı sehpalarda eğimi değiştirebilecek seviyeler bulunmaktadır. Halter veya ağırlık koymak için üzerlerinde ağırlık rafları olabilir. Ağırlık için raf bulundurmayan sehpalarda genel olarak dumbella çalışılır.

Karın, pazu veya sırt çalışmak için özel sehpalar da bulunabilir.

Denge Topu

Platesten de bildiğimiz bu denge topları çoğu salonda bulunmaktadır. Mekik ve bazı esneme hareketleri için kullanılır. Ayrıca sehpada yapılabilecek çoğu hareket denge topu üzerinde de yapılabilir. Sakatlığa sebebiyet vermemek için dikkatli olmak gerekir.

Dipping Bar

Yere ve birbirine paralel yerden yüksekte bulunan 2 barın bulunduğu ekipmandır. Genellikle dips egzersizi yapılır. (Arkakol ve göğüs için) Bunun dışında alt karın kasları da bu alette çalışılabilir.

Barfiks Demirleri

Cable crossover makinesinde bulunabileceği gibi ayrı olarak da bulunabilir. Adı üzerinde barfiks çekmek için kullanılır.

Raflar

Salonlarda ağırlıkların veya barların takılması için kullanılan ekipmanlardır. Şekil itibariyle dumbellar için ayrı, ağırlık plakaları için ayrı, barlar için ayrı raflar kullanılır. Sağlam ve dayanıklı yapılmışlardır.

Makineler

Spor salonlarını salon yapan ekipmanlardır makineler. Bazı makinelerde tek bölge çalışılabilirken, bazı makinelerde pek çok kas grubunu çalıştırmak mümkün olabilir.

Makinelerin özelliği daha güvenli olmalarıdır. Hareketin daha doğru şekilde yapılmasına yardımcı olur. Ağırlıkları genellikle lbs birimindedir. Ancak fazla yer kapladıkları için tercih edilmeme sebebi olabilirler. En ideal çalışma serbest ağırlıkların ve makinelerin bir arada kullanılmasıyla yapılan çalışmalardır.

Shoulder Press Machine (Omuz Press Makinesi)

Shoulder press machine, adı üzerinde omuz çalışılan bir makinedir. Kişi oturarak ağırlıkları yukarı kaldırır. Yeni başlayanlar için omuz çalışmak için idealdir.

Leg Press Machine (Bacak İtiş Makinesi)

Genellikle 45 derece eğimli sehpada oturarak bacakların çalıştırıldığı makinedir. Çalışılırken yapılan hareket squata benzetilebilir ancak ağırlıkları düşürme tehlikesi olmadığı için daha risksizdir. Dizleri ve sırt bölgesini squata göre daha az zorlar. Böylece olası sakatlıkların önüne geçilmiş olur.

Hack Squat Machine (Hack Squat Makinesi)

Omuza alınan ağırlıklarla çömelme (squat) hareketinin yapıldığı makinelerdir. Squatın makine versiyonudur diyebiliriz.

Leg Curl Machine (Bacak Bükme Makinesi)

Bu makineler arka bacak bölgesini çalıştıran en iyi makinelerdir. Bazı salonlarda leg extension makinesiyle birleştirilmiştir.

Leg Extension Machine (Bacak Kaldırma Makinesi)

Leg Extension Machine, üst bacak kaslarını çalıştıran temel bir makinedir. Bazı salonlarda Leg Curl makinesi ile birleştirilmiştir. 2 hareket birden yapılabilir.

Calf Machine (Baldır)

Baldır kaslarının çalıştırıldığı makinelerdir. Bu makinelerde ağırlık dizin üstüne iletilir. Parmak uçlarında yükselmeyle baldır kasları çalıştırılır. Makinenin ucuna ağırlık plakaları takılarak etki arttırılabilir.

Lat Pulldown Machine (Kanat Çekiş)

Kanat/sırt kaslarını çalıştıran en temek makinedir. Her spor salonunda bulunur. Çalışma şekli barfikse benzerdir. Ancak barfikste kendi kaldıracak kadar güçlü sırt kaslarına sahip olamayanlar, bu makinede çalışarak sırt kaslarını yavaş yavaş güçlendirebilirler.

Pec Deck Machine (Göğüs Sıkıştırma Makinesi)

Bir diğer adı kelebek olan bu makinede kollar ön tarafta birleştirilerek göğüs sıkıştırılır. Makinenin 2 farklı tipi vardır ancak ikisinde de çalışılan bölge aynıdır. Toparlayıcı bir göğüs hareketidir.

Seated Chest Machine (Oturarak Göğüs İtiş Makinesi)

Oturarak göğüslerin çalıştırılmasını sağlayan makinedir. Genellikle vücut geliştirmeye yeni başlayanların programında bulunur.

Lying Chest Machine (Yatarak Göğüs İtiş Makinesi)

Makinenin mantığı seated chest makinesine benzerdir. Ancak burada oturarak değil yatarak çalışılır. Hareket itibariyle bench press hareketine benzer. Ancak bench press serbest ağırlıkta çalışmak yeni başlayanlar için zor olabileceği için bench presse iyi bir alternatiftir.

Cable and Pulley Machine

Cable crossover hareketinin yapıldığı makinelerdir. Kablolar çekilerek ağırlık kaldırılmış olur. Birçok bölgenin çalışılması mümkündür. Her spor salonunda bulunur. Genellikle üzerlerinde barfiks barı da bulundururlar. Fazla yer kapladıkları için bu makinelerden genellikle her salonda 1 tane vardır.

Aksesuarlar

Salonda bulunan fitness aletleri dışında sporcuların kullandığı bazı aksesuarlar da bulunmaktadır.

Ağırlık Eldivenleri

Fitness aletleri ile çalışma esnasında ellerde oluşabilecek nasırların ve sürtünmeden dolayı hissedilen acının azalması için kullanılan eldivenlerdir. Aynı zamanda bilekleri de desteklediği için bilekte oluşabilecek sakatlık riskini azaltırlar.

Bacak Ağırlıkları

Genellikle koşarken kullanılan, ayak bileğine takılan ağırlıklardır. Koşu esnasında ekstra yük oldukları için çıkarıldığında kişinin daha hızlı veya seri olmasını sağlayabilir.

Ağırlık Kemerleri

Çalışma sırasında bele fazla yük binen hareketlerde takılan kemerlerdir. Ağır kilolarla çalışan sporcular alt sırt bölgelerini korumak için kullanılırlar. Antrenman boyunca sırtta durması gereksizdir. Sadece gerekli egzersizlerde kullanılırlar.

Bilek Bantları

Bilek bantları yani bandajlar, bilekleri korumak veya zorlanmasını engellemek için kullanılırlar. Sürekli kullanmak bileklerin güçlenmesini engelleyebilir. Ancak hafif ağrı hissedildiğinde veya fazla kilolarla çalışılırken önlem amaçlı kullanılabilir.

Aklımıza gelen çoğu salon ekipmanından bahsetmeye çalıştık. Bizim unuttuğumuz veya sizin eklemek istediğiniz bir şeyler varsa, bizimle iletişime geçebilirsiniz.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here