Whey Proteini Kas Kaybını Engelliyor

0
16

İyi ve kötü kilo kaybının arasında büyük bir fark vardır. Hepimizin istediği iyi kilo kaybı, vücut yağına oranla en az kası kaybetmek demektir. Hayvan veya bitki kaynaklı proteinlerin zayıflarken kas koruma için önemli bir faktör olup olmadığı son zamanlarda oldukça tartışılan bir konu. Örneğin, yapılmış araştırmaların bazıları whey proteini gibi süt ürünlerinden alınan proteinin kas korurken daha çok yağ kaybını sağladığını gösterdi.

Yeterince protein almak diyet yaparken kas kaybını engeller; ama araştırmaya göre çoğu kişi verdiği kilonun yaklaşık yüzde 30’unu kastan veriyor. Bu da proteinin zayıflamak için yapılan diyetlerin çoğunda eksik tüketildiğini gösteriyor.

Yeni yapılan, randomize, çift kör bir araştırma whey protein takviyesinin soya veya karbonhidrata kıyasla daha çok kas korumaya yardımcı olabileceğini gösterdi. Araştırma Kasım ayında, Kanada, Ontario’daki McMaster Üniversitesindeki araştırmacılar tarafından Journal of Nutrition’da yayınlandı.

14 günlük zayıflama üzerine, randomize yapılan, fazla kilolu ya da obez erkek ve kadınlardan oluşan araştırmada, deneklere dağıtılan önceden hazırlanmış paketlerin içinde günde iki kez tüketilmek üzere whey (27 gram), soya (26 gram) veya karbonhidrat (25 gram) bulunuyordu. Bütün gruplar, kayda değer olmayan farklarla vücut yağı ve kas da dahil olmak üzere zayıfladı.

Whey proteini ile daha az yağ parçalanması

Ancak araştırmacılar, soya veya karbonhidrat tüketen deneklere nazaran whey tüketen grubun daha fazla kas protein sentezlenmesi (KPS) gösterdiğini buldu. Dahası, karbonhidrat grubunda whey ya da soya tüketenlere göre daha az yağ parçalanmasına rastlandı.

Özet olarak araştırmayı yapan yazarlar, whey proteinin KPS’nin azalmasını kilo kaybının bir sonucu olarak yavaşlattığını ve bunun uzun vadede kilo kaybı için kas korumada önemli bir faktör olabileceğini açıkladılar.

Öncü araştırmacı Doktor Stuart Phillis, sadece metabolizmayı test etmede değil, kan şekerinin kontrolü ve değişkenliğini desteklemesinde de rol oynadığı için zaman içinde kası korumanın öneminin altını çizdi.

Phillips, whey’in diğer protein kaynaklarına göre kas protein sentezinin teşviğine yardımcı olan dallanmış zincir yapısındaki aminoasitler (lösin) bakımından zengin olmasından dolayı faydalı bir protein olduğunu söyledi.

Kasları en fazlaya çıkarmak için ihtiyaç olan whey miktarı da yaşa ve dayanıklılık egzersilerinin miktarına bağlı. Örneğin Phillips ve diğerleri tarafından yapılan bir önceki araştırma yetişkinlerin (20-65 yaş) ve yaşlı erkeklerin (65 ve üzeri yaş) direnç egzersizlerinden sonra farklı miktarlarda whey proteini tüketmeye farklı tepkiler verdiklerini göstermişti. 65 yaş altındaki erkekler için her öğünde 20 gram whey proteini, kas protein sentezlenmesini en fazlaya çıkarabilirken yaşlı bireylerde aynı sonuç için bu dozun iki katı, yani 35-40 gram tüketilmesi gerekti. Bunun sebebi hareketsizleştikçe yaşlı insanlarda oluşan protein alımına körleşmiş, anabolik tepki. Bu sebeple Phillips her gün bir tür fiziksel aktivite yapılmasını tavsiye ediyor.

Kasların dayanıklılık egzersizi için sürekli kullanılmasıyla whey gibi kaliteli protein kaynaklarının sürekli alınması, Phillips’e göre kilo verirken kas korumanın yolu.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here